Ústní maturita #2 – státní část

26. června 2016 v 21:03 | Coneja |  Deník maturanta

Zdravíčko, milí conejáci ;)),
První část ústní maturity měla docela úspěch, a tak pro vás samozřejmě napíšu i část druhou, tentokrát se bude týkat maturity státní (ta vás asi zajímá stejně víc ;)).

Jak už mnozí z vás ví, ze státní maturity maturujete za 2 předmětů. Prvním je český jazyk a literatura - ten je povinný. Další předmět si můžete zvolit buď cizí jazyk, nebo matematiku. Z matematiky se maturuje pouze písemně. U cizího jazyka děláte, jak zkoušku písemnou, tak i ústní. Jelikož je článek o ústní maturitě, budu mluvit o češtině a angličtině - cizím jazyku, který si volí většina včetně mě :).

Příprava

ČEŠTINA: Z takzvaného kánonu, který má každý škola individuální, si vyberete 20 knih, které musíte přečíst (vážně je doporučuji přečíst, maturita bude o polovinu snazší). Ze všech knih poté vypracujete rozbory podle osnovy, kterou vám škola poskytne. Součástí je i neumělecký text - také jej u zkoušky musíte rozebrat podle osnovy, ale nevíte, co dostanete. Tudíž se učíte jen "způsob", jak s textem pracovat.

ANGLIČTINA: Tady je příprava o dost komplikovanější. Ústní maturita z angličtiny se skládá ze 4 částí - volné otázky, popis a srovnání obrázků, faktografická část, hraní rolí. Na první čtyři se lze připravit pouze tak, že si třeba jen natrénujete, jak dlouho jste schopni popsat obrázek, nacvičíte si nějaké konverzační obraty (např. souhlasíte? Myslím si, že..). Nejkomplikovanější je třetí část, jelikož trvá nejdéle a musíte mít nějaké znalosti. Škola vám nabídne seznam okruhů, které si vypracujete stejně, jak otázky k profilové části. Vzhledem k tomu, že to má každá škola jinak, tak vám v tomto moc nepomůžu.

Průběh

ČEŠTINA: Na potítku máte na rozdíl od profilové části o 5 minut navíc. Tedy 20 minut. Zkouška bude trvat potom 15 minut. Vytáhnete si číslo, učitel se podívá do vašeho seznamu a přidělí vám knihu, která je pod tímto číslem. Na potítku dostanete tu osnovu, podle které jste si vypracovávali vaše rozbory a víceméně si vše do ní jen "doplníte". K tomu dostanete ukázku uměleckého (úryvek z té knihy) a neuměleckého (nějaký kratičký inzerát, dopis, reportáž atd.) textu. Vaše práce s textem se poté odvíjí jen z oněch úryvků. U zkoušky jedete podle osnovy a rozeberete ukázku. Nevýhoda je v tom, že musíte splnit všechny body a tudíž vás docela tlačí čas. Pokud nějaký bod z osnovy nesplníte, učitel se vás na něj musí zeptat. Jinak se pravděpodobně ptát moc nebude, spíše se bude tázat na věci, co jsou v ukázce, a pokud jste knihu četli, tak vás nemá co zaskočit :).

ANGLIČTINA: Na potítku máte opět 20 minut. Doporučuji si je ale dobře rozvrhnout, protože, jak jsem říkala, angličtina má 4 části a je potřeba se aspoň podívat na každou z nich. Dostanete pracovní listy, na kterých jsou témata ke všem 4 částem.
První částí jsou volné otázky. Na pracovním listu budete mít pouze téma (například věda a technologie, stravování, kariéra…). Musíte vydedukovat, na co by se vás učitel mohl teoreticky zeptat, protože otázky má u sebe jen on. Upřímně vám řeknu, že tam si stačí vypsat nějaká slovíčka (slovník u sebe budete moct mít), protože otázky jsou primitivní. Já k technologiím dostala otázky jako "umíš si představit svět bez mobilů" a podobně. Principem je vždy říct jasnou odpověď a odůvodnit ji. Na tom nemůžete pohořet. Tato část trvá 2,5 minuty. Učitel vám položí tolik otázek, kolik bude potřeba do vyplnění času, tj. čím déle budete mluvit, tím méně se bude ptát.
Druhou částí je popis a srovnání obrázku. Opět dostanete téma (cestování, rodina..) a 2 obrázky k tomu. Vyberete si jeden a popíšete jej do detailů - strategií je popsat co nejvíce věcí, spekulovat o tom, proč tam jsou / co tam dělají / jak to dopadne a zahrnou i to, co byste dělali vy / co si o tom myslíte. Na popis jednoho obrázku máte 1,5 minuty. Potom následuje srovnání. Strategií pro srovnání je nepopisovat druhý obrázek, ale používat vazby typu oba obrázky mají společné / rozdílné, v podstatě to hrát jako ping pong (tento má toto a druhý zase toto). Na srovnání máte 1 minutu.
Třetí část je část faktografická. Je to to jediné, na co jste se mohli opravdu znalostně připravit. Budete 5 minut mluvit k danému tématu podobně jako u zkoušky profilové. Učitel se vás občas na něco zeptá. Důležité je mluvit obsahově správně a hlavně gramaticky správně. Učitel do vaší gramatiky nesmí zasáhnout.
Čtvrtá část je hraní rolí. Potrvá 3 minuty. Zde dostanete nějaký vztah mezi vámi a vašim vyučujícím (kamarád, spolubydlící, kolega…) a musíte spolu diskutovat o nějaké problematice (většinou něco lehkého jako "co budeme dělat večer", nakupování nových věcí do bytu, vybírání dárku pro kamaráda, co slaví narozeniny a podobně). Zde si představte, že normálně konverzujete s někým venku a buďte přirození. Asi jako byste se bavili s kamarády o přestávce ;).

Hodnocení

ČEŠTINA: Z ústní zkoušky můžete získat maximálně 28 bodů. K tomu, abyste prošli, stačí 44%, takže musíte mít nejméně 13 bodů. Na podrobnější kritéria hodnocení vám dám odkaz, kde se dozvíte, co vše se boduje a hodnotí. Známka se tvoří ze všech 3 zkoušek (ústní, test, slohová práce) v poměru 1:1:1.

ANGLIČTINA: Z angličtiny můžete získat maximum 39 bodů. Hranice úspěšnosti je opět 44% tudíž s 18 body projdete. Opět vám sem hodím kritéria hodnocení přímo od Cermatu. Známka se taky tvoří ze všech 3 částí (ústní, test, slohová práce), ale tentokrát v poměru 2:1:1, přičemž největší podíl má didaktický test.

ODKAZ NA HODNOCENÍ


26.05.2016 - Den, na který už vůbec nezapomenu
Jak jsem psala už v minulém článku, naše škola měla ústní maturitu rozdělenou na 2 dny (profilovou a státní). Z profilové jsem maturovala v úterý a ze státní ve čtvrtek, takže jsem zde měla díky bohu aspoň den volno. V úterý jsem se domů vrátila naprosto vyčerpaná a šla jsem v podstatě hned spát (asi ve 4 odpoledne). Takže učení se přesunulo na středu. Strašně jsem se bála angličtiny, tak jsem se učila v podstatě jen na ni. Češtinu jsem v průběhu roku zpracovala velice dobře, tak jsem si projela jen historické kontexty a šla spát. Nebo se o to aspoň pokusit. Na rozdíl od pondělní noci, ve středu jsem nemohla vůbec spát. Brečela jsem, bála jsem se. Nepřečetla jsem si totiž jednu otázku do angličtiny, protože jsem byla už hrozně unavená. Měla jsem strach, že si vytáhnu historii Británie, historii Ameriky nebo jejich literatury. A právě historii Británie jsem si přečetla až ve čtvrtek ráno.
Přijela jsem do školy strašně brzo - osudová chyba, nedělejte to - takže jsem byla dost vyplašená a nervózní. Chvíli předtím než jsem měla jít, vyšel můj spolužák ze zkoušky z češtiny a během asi půlminuty se brutálně rozbrečel. V tu chvíli jsem si řekla, že pokud pláče člověk, jako je on, asi to bylo hodně hodně zlý. Ztratil se na záchod. Totálně se mi stáhlo hrdlo. Po chvíli vystoupila naše třídní, která byla jednou ze zkoušejících a tak nějak nám řekla, že projde, ale že to nebyl dvakrát dobrý výkon. Byla jsem ráda, že ho nechá. Bylo mi ho strašně líto. Když lidi, co už to měli za sebou, s ním odešli někam stranou, zůstala jsem stát sama na chodbě. Všechno to na mě padlo, přišla na mě strašná deprese a začala jsem brečet taky. Po chvilce vylezla moje hlavní zkoušející z češtiny. Přišla za mnou, začala se smát, na férovku mě objala a řekla "myslíš si, že bych tě nechala propadnout? Za koho mě máš? Utři si oči a bude to dobrý." Jen jsem na ní kývla a zeptala se jí už trochu s humorem, jestli to nechce říct i angličtinářům, protože jich jsem se fakt bála. Nemusela jsem dlouho. Za chvíli vylezl můj profesor z angličtiny a prohodil taky se mnou pár slov s tím, že se vlastně těší, až tam dojdu. Tak jsem tedy šla.


ANGLIČTINA
Jako první předmět ten den jsem měla angličtinu. Vešla jsem do třídy, vytáhla si otázku a modlila jsem se, že je to něco z toho, co aspoň trochu umím. Vytáhla jsem si pracovní list číslo 21. Šlo mi hlavně o tu třetí část - byly to Politické systémy v USA, GB a ČR. Nebyla jsem nadšená, ale nebyla to ani historie, ani literatura, tak dobrý. Na potítku mi pan profesor řekl, že se těší, až spolu půjdeme nakupovat (hraní rolí) a že se nemám bát. Taková blbost a jak mi to zvedlo náladu. Na potítku jsem měla problém stíhat. Rozepsala jsem si jednotlivé části, vypsala nějaká slovíčka, ale hodně jsem spoléhala sama na sebe. U státní angličtiny mi vadí, jak je strašně strukturovaná. Zazvoní hodiny, přeruší vás v půlce věty a už jdete na něco úplně jiného. Představila jsem se a v první části (věda a technologie) se mě můj profesor zeptal, jestli si umím představit život bez mobilů a kdy jsem naposledy použila počítač. To mě tak strašně uklidnilo. Čekala jsem, že budu mluvit o nějakém perpetuum mobile nebo parním stroji a on se mě zeptá na něco tak triviálního. Druhou část jsem si strašně užila. Jelikož jsem seriálový maniak, moje slovní zásoba k tématu vztahů (měla jsem rodinu) je docela dobrá. Nacpala jsem do toho všechna slovíčka a učitelé se jenom usmívali. Tady mě i mrzelo, že zazvonil budík. Třetí část jsem řekla tak nějak v kostce - základní struktura a jména politiků. Pan profesor se mě zeptal na nějaký detail o rozdělení vlády v USA a bylo hotovo. Čtvrtá část mi dělala trochu potíže, protože jsem se první polovinu času psychicky srovnávala s tím, že bydlím se svým učitelem. Vybrali jsme nějaký nábytek do nového bytu a já už byla tak mimo, že jsem ani nevěděla, že už mám odejít :D.


ČEŠTINA
Po tom, co mi spadl obrovský kámen ze srdce a vzpomněla jsem si na slova pana profesora a paní profesorky před tou vší hrůzou, jsem na češtinu šla jako král. Už mi bylo tak nějak všechno jedno (a ještě ve mně dozníval ten zvláštní pocit, že mám nového spolubydlícího). Vytáhla jsem si číslo 20 - Karel Čapek - Věc Markopulos. Třídní se byla podívat na moji profilovou maturitu ze španělštiny, kdy jsem zkoušejícím nakecávala, jak Čapka miluju (bylo to jen proto, že jsem si v tu chvíli nevzpomněla na žádného jiného autora), tak se na mě tak spokojeně podívala stylem "tak to sis určitě vytáhla to nejlepší". No, popravdě jsem se u této knihy bála jen charakteristiky postav. Ne proto, že bych nevěděla, jakou má kdo povahu, ale proto, že měli tak hloupá jména, že jsem se bála, že je zapomenu. Díky bohu všechna jména byla napsána ve stylistických poznámkách nad ukázkou a já měla pohodičku. Jako neumělecký text jsem dostala inzerát, takže problém naštěstí taky nebyl. Na potítku mi stačilo pouze 15 minut a těch zbylých pět jsem se jen dívala na zkoušející pohledem "ukončete to utrpení, já už chci jít!". Paní profesorka málem radostně zvedla ruce, když jsem řekla to, co chtěla slyšet a můžu říct, že češtinu jsem si i překvapivě docela užila :). Když mi byl oznámen konec, div jsem se nedržela stolu, protože jsem chtěla ještě povídat, povídat, povídat a povídat…

A jak to dopadlo..?
Opět nad má očekávání. Komise vám nahlásí pouze počet bodů a známku uvidíte až na vysvědčení (utvoří se podle toho, jak jste dopadli v testu a slohovce). Češtinu jsem zvládla na plný počet a angličtinu si už nepamatuju, každopádně z obou dvou předmětů mi vyšla jednička :)!
Doufám, že jsem vás aspoň trochu uklidnila (já vím, že ne, ale za pokus to stálo :D). Další články o maturitě písemné, jak se na maturitu připravit a taky perly ze svaťáku vyjdou brzy ;)!
Zatím se mějte krásně,

Vaše CONEJA ;))

Co jste si vytáhli vy za knihu?
Maturovali jste z matematiky nebo z cizího jazyka? Proč?
Pomohl vám článek? :)

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 xxx xxx | 27. června 2016 v 9:27 | Reagovat

Tak nejdřív - gratuluji :-)

Ještě teď si na ústní dobře vzpomínám (měla jsem celkem 4 ústní). Chodila jsem jako poslední a vždycky jsem se musela dívat na ostatní, jak už si oddechli, že to mají za sebou.
Na angličtině jsem tak perlila, že když jsem odcházela, byli téměř všichni v místnosti vysmátí (ale i tak za jedna) :-D Každopádně si myslím, že se maturita zbytečně hrotí. Zvládnout se to dá a určitě to není taková hrůza, jak se o tom mluví.

A přečíst si knížky taky doporučuju! Lidi to dost podceňují. Četla jsem jich jenom pár (zrovna jsem si ale vytáhla tu, kterou jsem četla) a je to opravdu rozdíl. Člověk ví, o čem mluví :-)

2 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 27. června 2016 v 9:50 | Reagovat

[1]: Děkuji ti :).

Zvládnout se to určitě dá, to bez pochyby. Ale myslím si, že pro člověka je to obrovskej nátlak na psychiku. Přece jenom - je to první zkouška tohoto typu v životě. Navíc se do toho motá strašně moc věcí - ples, stužkovák, pak i opuštění školy ... to je obrovská zátěž pro člověka. Proto si myslím, že není divné "maturitu hrotit". Protože to dává smysl, ale většina lidí v tom vidí jen tu zkoušku samotnou...

Souhlasím, já teda přečetla poctivě všechny. Strach by mi nedovolil :DD

3 Melanie Melanie | Web | 27. června 2016 v 13:15 | Reagovat

Já se češtiny a angličtiny moc nebojím, akorát strašně doufám, že si v češtině vytáhnu Deset malých černoušků nebo Muži, kteří nenávidí ženy, protože to jsou obě moje oblíbené knihy, které čtu pořád dokola. :-)
Knížky jsem zatím přečetla poctivě všechny, nevím, jestli bych zvládla jen tak z fleku mluvit o něčem, na co jsem se ani nepodívala. :-D Pravděpodobně ano, ale radši to nepodceňuju. Navíc jsem knihomol, takže přečíst dvacet knížek není vůbec problém. :D

4 Slečna P. Slečna P. | Web | 27. června 2016 v 13:53 | Reagovat

Páni, mě maturita čeká až za dlouhou dobu, takže se zatím nestresuju...ALe to přijde. Nejhorší je, že já budu mít jako první mít povinnou maturitu z matiky, což nevím, jestli zvládnu!
Hezký článek :)

5 xxx xxx | 27. června 2016 v 14:08 | Reagovat

[2]: Divné to vůbec není. Špatně jsem se vyjádřila. Já sama jsem maturitu taky hodně hrotila. Problém byl v tom, že okolí tomu vůbec nepomáhalo - maturita, maturantka, maturovat... to jsem slyšela dennodenně. Na člověka se to valí ze všech stran a učitelé to slovo používají jako strašáka už v prváku.

6 darthnellr darthnellr | Web | 27. června 2016 v 14:40 | Reagovat

Dobře jsi to zpracovala, pro někoho, koho to teprve čeká)) Já měla Romea a julii :D Takže pohodička. A z angličtiny, protože matiku nesnáším :D A gratuluji!)))

7 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 27. června 2016 v 20:21 | Reagovat

[3]: Taky jsem si tu četbu užívala, tak budu držet pěsti, ať si vytáhneš něco hezkého :))

[4]: To s tou matikou je na nic .. budu na tebe myslet, ale věřím, že pokud to bude povinné, nastaví laťku tak, aby to většina zvládla, tak věřím, že ty to dáš! :)

[5]: Jojo a hlavně jak všichni tvrdí, že je to primitivní a dáš to levou zadní ... co na to říct, vyliskat a pořádně.

[6]: Děkuji :)) .. Jo, tak to je taková klasika ;) .. měla jsem podobné důvody :D

8 Heaven Heaven | Web | 28. června 2016 v 19:44 | Reagovat

Ta struktura angličtiny mi přijde dost na hlavu. Co se dá třeba za minutu stihnout :D Češtiny se celkem bojím. Máme sice skvělého učitele, který nás na maturitu připravuje už od prváku, ale stejně se obávám, že si na nic z té přečtené knížky nevzpomenu :D

9 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 29. června 2016 v 15:59 | Reagovat

[8]: Mně to taky přijde strašně stupidní. Jako za minutu se dá něco stihnout, to jo, ale nemáš to více méně ve svých rukách, protože tě přeruší v půlce věty, nebo řekneš dvě věty a najednou máš mluvit úplně o něčem jiným, a to podle mě postrádá smysl maturity, kde by to mělo být hlavně v režii toho studenta.

Jinak se té angličtiny neboj :) - teda nevím, jak to máte s třetí částí, u té jediné je důvod se bát. To ostatní je fakt jako kdyby ses bavila s kamarádem někde venku. A hlavně - i když ti dají málo bodů na ústní, slohovka a test jsou strašně primitivní, takže známka ti z toho stejně vyjde dobrá :)).

Češtiny se taky neboj - učitelé z tebe určitě nebudou tahat detaily, protože taky si je sami nebudou pamatovat. Pokud tu knížku poctivě přečteš, máš po problému, věř mi :))!

10 Grumpy Grumpy | Web | 30. června 2016 v 7:58 | Reagovat

Maturovala jsem ve státní části taky z angličtiny a můžu říct, že pokud se člověk celý život neflákal, tak to zvládne bez přípravy, snad jen na tu faktografickou část, která se ovšem ve čtvrťáku omílá během hodin pořád dokola.

Z češtiny už to tak jednoduché není, přečíst si knihy opravdu pomůže (i když byli a jsou tací, kteří to považují za zbytečnost), protože člověk opravdu ví, o čem mluví a nemusí vařit z vody, což učitelé nemají rádi.

Už si nepamatuju, jak jsme to měli s bodováním my, možná stejně, možná trochu jinak. Nicméně vím, že ta hranice 44 % zůstává stejná, což mi přijde dost podhodnocené. Posledních několik let neustále slyšíme stížnosti, jak se studentům zhoršují výsledky, jak jich stále více není schopno maturitu složit. Přitom každý inteligentní člověk, který se na to nevykašlal, dokáže maturitu složit za 1 nebo 2, a flákač nemá co dělat na střední škole s maturitou (natož pak na vysoké). 44 % je prostě hrozně málo. U nás na gymplu jsme u každého testu měli hranici 50 %, na vysokých školách to bývá dokonce 60 až 65 %.

Jinak ti gratuluji k super výsledkům, věděla jsem, že to zvládneš bez problémů ;-)

11 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 30. června 2016 v 13:27 | Reagovat

[10]: No .. to je spekulativní. My jsme třeba 3. část vůbec neomílali. Každému tématu byla věnována jen jedna hodina. Nicméně dost jsme se soustředili spíš na "strategie". Což mi dalo opravdu dost, proto to chci předat dál i v dalších článcích :).

Naopak čeština pro mě byla snazší. Člověk mluvil o něco plynuleji, než jen "odpověď a jdem na něco jinýho."

Taky si myslím, že ta hranice úspěšnosti je nízká, ale zase chápu, že je tu snaha o to, aby to udělal opravdu každý. Je fakt, že hodně je to o tom člověku :)). Na gymplu jsme měli taky hranici 50 % v klasických hodinách, takže nás to moc nepřekvapilo :).

Moc ti děkuji ^^!

12 Grumpy Grumpy | Web | 1. července 2016 v 10:05 | Reagovat

[11]: Právě že snaha o to, aby to udělal každý, dost shazuje celkovou úroveň... Každý inteligentní člověk, který není flákač, to udělá bez problémů, a ten, který to neudělá ani na 44 %... To už je pak diskutabilní, co vlastně dělá na oboru s maturitou a jestli ji vážně potřebuje.

13 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 7. července 2016 v 11:21 | Reagovat

[12]: To je pravda. Každopádně jsem v tomto asi příliš loajální člověk, ale já tak nějak každýmu přeju hlavně to dobrý. Proto mám tendence nebýt přísná :D.
Jinak máš pravdu, nicméně jsou tu i situaci, kdy prostě člověk zpanikaří, dostane "blackout" a podobně. Na druhou stranu - ono jít v září není až taková ostuda. To jen to všichni okolo tak hrotí.

14 Allex Allex | E-mail | Web | 17. srpna 2016 v 14:56 | Reagovat

Tak to je super, že máš z obou předmětů za jedna ;))

Docela se děsím, jaké to bude až budu maturovat já. Přijde mi, že to musí být strašný nervák. :-D

15 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 22. srpna 2016 v 11:26 | Reagovat

[14]: Je to nervák, ale ten pocit po tom je naprosto úchvatný :)

16 Sabi Sabi | 11. září 2016 v 14:27 | Reagovat

Děkuji za článek. Já nešla k ústním v květnu, poprvé jsem zažila psychický kolaps a rezignaci. Přitom mám v hlavě spoustu znalostí. Teď mě čeká podzimní termín, tuto středu. Jak já jsem nervózní. Zatím mám skvělé známky ze státní části. Tak ať už je to za mnou :-(  :-D  :-D

17 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 17. září 2016 v 15:38 | Reagovat

[16]: Víš co, stát se to může každýmu :) .. věřím, že jsi to zvládla v pohodě, nic si z toho nedělej ^^.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama